Ofta när Booli omnämns jämförs vi med Hemnet (och till viss del Bovision). De är visserligen båda kollegor i branchen, så jämförelsen är förståelig, men vi tänker väldigt sällan själva i sådana termer. Varken Hemnet eller Bovision är ju sökmotorer. De är ”listingstjänster” med sökfunktioner. Booli, å andra sidan, är en sökmotor för bostäder och bostadsrelaterad information. Totalt finns det bara en handfull sådana i världen.
Missförstå oss inte, vi har ingenting emot att jämföras med listingstjänster, men jag skulle ändå kort vilja nämna några av skillnaderna som vi ser det:
- Listingstjänster är begränsade till den information som tredje part väljer att bidra med. Lägger du upp din soffa på Eniro köp och sälj kan den inte hittas på Blocket och vice versa. En listingstjänst kan således i praktiken aldrig ha ”hela utbudet”. Sökmotorer har inga sådana begränsningar och kan därför, åtminstone teoretiskt, aggregera ”hela utbudet”. Spelar storleken roll? Många tycker det.
- En listingstjänsts affärsmodell bygger i första hand på intäkter från de som lägger upp sina objekt där. Tänk Blocket. Beroendeförhållandet till det skapar gör att man blir mindre benägen att kritiskt granska informationsgivarna på sin sajt.
- Sökmotorer är mycket mer skalbara vilket ger helt andra expansionsmöjligheter. Hörde jag någon säga internationell expansion?
Det går förstås att hitta fler skillnader (och likheter), men tre punkter brukar vara lagom ;-). Tycker du att vi missat någon viktig punkt får du gärna lägga in ett bidrag i kommentarerna…