Vi har skrivit det tidigare, och gör det gärna igen – sedan vi lanserade Booli.se har vi fått se en hel del utveckling av öppenheten bland många mäklare, t ex gentemot nya bostadstjänster som Booli.se. Det är inte heller någon hemlighet att vi varit motarbetade och baktalade från dag ett, och det är kanske inte så konstigt när ägarförhållandena i Hemnet ser ut som de gör. Anders Thorell, VD på Bjurfors, slog tidigt huvudet på spiken när han i DN menade att ”Mäklarsamfundet borde välkomna konkurrens. Jag förstår deras agerande som delägare i Hemnet, men inte som branschförbund. Vi tänker inte be Booli ta bort länkarna till oss, säger han.” Även vi var förbluffade över att man valde att sätta ”samfundets delägande framför sina konsumenter” och menade att deras antikonkurrensretorik innebar ”helt absurt resonemang. Det är som om det bara skulle finnas en dagstidning eller ett bilmärke. Marknaden får väl avgöra om det finns plats för två eller tjugo aktörer”.
Kanske är det så enkelt att bra sajter bara kan tas fram om det finns konkurrens? Vår åsikt i frågan har inte förändrats. Som vi ser det måste vi alltid erbjuda någonting mer, någonting bättre, för att ha ett existensberättigande. Så vi är de första att skriva under på Per Johnlers, VD på Fastighetsbyrån (en av Sveriges två största fastighetsmäklare med drygt 20% av marknaden) och styrelseordförande i Hemnet, resonemang om att konkurrens är bra för konsumenten. Uttalandet kom nyligen på Twitter och det gjorde oss nyfikna eftersom det signalerar en helomvändning från Fastighetsbyråns sida. Betyder uttalandet att det nu är slut med Fastighetsbyråns motarbetande av alternativa tjänster till Hemnet? Det agerandet är, menar vi och många med oss, en solklar intressekonflikt mellan å ena sidan Fastighetsbyråns ägande och vinstmaximerande i Hemnet, och å andra sidan det som borde vara det självklara valet: Att prioritera sina kunders (säljarna) marknadsföring av bostäderna de ska sälja. Och då är givetvis motarbetning – istället för användning – av andra kanaler än Hemnet förödande för Fastighetsbyråns kunder. Och därmed även för Fastighetsbyrån själva.
Sagt och gjort. Vi ville få lite mer fakta från Fastighetsbyrån om deras inställning i intressekonflikten mellan Hemnetägandet och kunderna. Så vi frågade Per Johnler om han ändrat åsikt, i samma forum som han själv valt att hylla mångfalden: Twitter. Frågan ledde till inledningen av en diskussion som vi är mycket spända på att se fortsättningen av.
Mycket har, som sagt, hänt sedan vi lanserade Booli.se. Men visst känner man av en del gamla vibbar när man läser konversationen tagen från Twitter här nedan. Vi kan bara hoppas att tillräckligt många rakryggade fastighetsmäklare begriper vad som håller på att hända här och förstår att även de givetvis tjänar på att monopolsituationen bryts. Jag tror i grunden att Fastighetsbyrån vill göra rätt, mot marknaden och sina kunder, och utnyttja nätet istället för att motarbeta det. Låt oss invänta deras respons och hoppas att det handlar om ett missförstånd. Det ska som sagt bli spännande att se hur Fastighetsbyrån väljer att gå vidare.
Läs även:
Passa även på att följa:
[…] Booli and Fastighetsmäklarna, one the of the owners of the Hemnet. As thriving for openness the conversation (In Swedish) took place for the first time in public on Twitter. Fastighetsmäklarna had […]