Skip to content

Från studentrum till succé – så lyckades Booli

Booli

Året är 2007. Platsen är ett studentrum i Uppsala. Drivkraften – frustrationen över svårigheten att hitta bostad, inspirationen från den snabba utvecklingen på internet, potentialen kring bostadsaffären, utmana Hemnet och göra bostadsmarknaden mer öppen och transparent. Vips hade Booli sett dagens ljus.

Den första versionen av Booli innehöll endast bostadssök i Stockholm. Och det som var unikt då var det visuella genom att mappa ur alla bostäder på en karta kunde användaren se var bostaden låg. Men för att kunna växa behövde Booli differentiera sig ännu mer mot Hemnet och erbjuda andra tjänster.

– Redan 2008 lanserade vi slutpriser öppet på nätet, vilket gjorde hela bostadsmarknaden mer transparent. Det var möjligt eftersom vi tidigt började samla in data. Sedan dess har vi lyckats skapa det största öppna slutprisregistret i Sverige. Det öppnade upp och förändrade bostadsmarknaden i grunden. Och vi var först, ingen annan sajt hade det. Det väckte väldigt stor uppmärksamhet medialt och i mäklarbranschen. För oss var detta en naturlig del av vår utveckling, och en del av vår strategi: att skapa transparens på bostadsmarknaden. Men det uppskattades verkligen inte av alla till en början. Idag är det en självklarhet och förutsättning för en fungerande bostadsmarknad, säger Sebastian Wickert, VD på Booli.

En av de första versionerna av Booli 2007

Organisk tillväxt

Booli har sedan dess utvecklats i en rasande fart. Under de 15 år som Booli har funnits har 15 aktörer försökt konkurrera med Hemnet. Booli är en av få som har lyckats. Varför det?

– Vi har alltid haft väldigt duktiga utvecklare och engagerade medarbetare och har därför kunna växa organiskt övertid. Tillgången till data med hög kvalitet är den enskilt viktigaste faktorn för Boolis framgång och något vi bygger stora delar av strategin utifrån. Att vi år 2016 blev en del av SBAB har stärkt vår position markant och kopplingen till bostadsfinansiering är avgörande. Vi har hela tiden utvecklat vårt kunderbjudande med både nya produkter och tjänster såsom Hittamäklare och Booli Pro. Det breddar vårt erbjudande och skapar tydlig användarnytta. Idag är det främst tre saker som gör oss unika: vi samlar flest bostäder till salu, flest slutpriser och flest statistiska bostadsvärderingar. Alla tre är mycket viktiga för våra användare, fortsätter Sebastian.

Bostadsvärdering lanseras 2015

Sebastian Wickert, VD Booli

Boolis bostadsvärdering lanserades 2015 och var ytterligare ett steg till en mer öppen och transparent bostadsmarknad. Värderingar publiceras för de flesta småhus och lägenheter på Booli, även de som inte är till salu eller har sålts. Det gör Booli även klart störst och unika på värderingsmarknaden.

– Det är givetvis väldigt bra för säljaren att veta vad bostaden kan vara värd, det ger en större möjlighet att planera sin nästa bostadsaffär. Vi tycker det är viktigt att bostadsägare själva kan hålla koll på bostadens värdeutveckling. Det är även värdefullt för köpare, att enkelt få en prisbild över bostäderna i området. Vår värderingstjänst är den största värderingstjänsten och vi publicerar allt öppet på sajten. Det har gjorts över 1 miljoner värderingar där användarna fått möjlighet att lägga till ytterligare parametrar. Anledningen till att så många har gjort en värdering tror vi beror på att värderingar är en färskvara och det är viktigt att kunna följa en av sina största investeringar. Det går snabbt, är gratis och därefter uppdaterar vi användarna via mejl hur värdet förändras månadsvis, säger Sebastian.

Snart till salu ett fenomen

Ett fenomen som har vuxit fram under en tid är ”snart till salu”. Det är drivet av mäklarna i storstäderna, men sprider sig nu ut i landet. Det har gynnat Booli, eftersom söktjänsten hämtar in alla bostadsannonser direkt från mäklarens hemsida eller deras mäklarsystem.

– Det har skett en stor förflyttning i och med ”snart till salu”, som idag utgör över hälften av utbudet. Det gör att vi visar Sveriges största samlade utbud av bostäder, oavsett om de är till salu, snart till salu eller helt nyproducerade. I april 2021 var utbudet på Booli hela 110 procent högre än på Hemnet, inkluderat bostäder som benämns som “snart till salu”, men exkluderat nyproduktion, fortsätter Sebastian Wickert.

Vad är viktigast för Booli framöver?
– Enkelhet och snabbhet. Våra användares och kunders förväntningar förändras i takt med den ökande digitaliseringen, och det går snabbt. Vi måste hela tiden förbättra och vidareutveckla våra digitala tjänster och verktyg. Genom att fortsätta skapa relevant innehåll för bostadsköpare och hjälpa dem att fatta kloka beslut har vi goda förutsättningar att träffsäkert kunna integrera erbjudanden på nya sätt i våra produkter, säger Sebastian.

Processen köpa och sälja förändras

Trender kommer och går, så även på bostadsmarknaden. Processen kring köp, försäljning och marknadsföring har förändrats mycket de senaste tio åren. Vad ser du för förändringar på sikt?

– Hur en säljer sin bostad tror jag kommer att förändras. Gränsen mellan utbud och vad som ligger på marknaden suddas ut mer och mer. Kan vi hjälpa till att öka transaktionshastigheten på marknaden? Vi har inte det som övergripande mål idag, men det skulle vara ett bra mått när vi lyckas, avslutar Sebastian.

Artikel skriven av Bessie Wedholm

Fakta

  • Första bostadssajten i Sverige som visade slutpriser öppet på nätet. I dag har Booli 100 procent täckning av slutpriser för småhus från 2008 och framåt och samlar in cirka 80 procent av slutpriserna från försäljningar av lägenheter.
  • Booli besöks av cirka 1,4 miljoner användare i månaden och växer hela tiden.
  • 2011 förvärvades Hittamäklare och 2012 lanserades Booli Pro, vårt analysverktyg för professionella aktörer på bostadsmarknaden. Två tjänster som Hemnet saknade och gjorde Booli unikt.