Alla samlingar
Boolis värderingar
Varför är värderingen på mejl och på sajt olika?
Varför är värderingen på mejl och på sajt olika?
A
Skrivet av Anna Nygren
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Publika värderingar på sajten och i appen
Boolis värderingar är statistiska och bygger på ett antal olika parametrar. Informationen kommer bland annat från Lantmäteriet och omfattar bl.a. storlek, bostadstyp och tomtarea. Vi använder oss också av referensförsäljningar av bostäder som liknar bostaden i fråga. Vi värderar alla bostäder i Sverige och det är också den som syns publikt på Booli.
​

Personlig värdering på mejl
Du som användare kan också själv fylla på med ytterligare information om bostaden genom att göra en egen värdering, vilket gör att vi får en ännu mer detaljerad grund till värderingen. Det är den värdeindikationen du kan se i det mejl du får från oss varje månad och när du loggar in på Booli. Den informationen är användargenererad och kan på grund av bland annat GDPR endast visas och användas av den person som lagt till den.
​
Det här innebär alltså att det i dessa fall kommer finnas två värderingar, en publikt “Booli-genererad” på sajten, och en “personlig” som kommer skickas ut via mejl till dig.

Värderingar som avviker från utropspriset plockas bort
Vi kan tyvärr inte manuellt förändra värderingar eller ersätta den publika med den personliga. Om en publik värdering på sajten skiljer för mycket från mäklarens utropspris så plockas värderingen automatiskt bort av vårt system. I de fall utropspris saknas eller den personliga värderingen kraftigt avviker från den publika kan du kontakta oss. Du når oss på support@booli.se

Fick du svar på din fråga?