Tack vare – passar också på att tacka för – all er support så har Svensk Fastighetsförmedling nu inlett en dialog med oss (och med er!!) Det känns som ett stort steg framåt. I sina bloggposter använder Svensk Fastighetsförmedlings presschef, Niclas Strahner, en betydligt snällare och mer tillmötesgående ton än den vi fått se i mailkorrespondensen. Snabba kast från juridiska hot till snäll dialogpartner, all heder!
En dialog är alltså igång, men frågan på allas läppar står fortfarande obesvarad: Varför kräver Svensk Fastighetsförmedling att Booli.se inte ska visa en toppbar som jag tror alla är överens om underlättar navigationen för köparna? Att de skulle vara principiella motståndare till kombinationen toppbar/iframe är svårt att tro i och med att Hemnet, som de själva äger 25% i använder en väsentligt större sådan.
Svensk Fastighetsförmedlings första blogginlägg försöker bemöta frågan, men som flera träffande kommentarer påpekar, missar de det viktiga – På vilket sätt menar de att deras krav på oss gynnar köparna och säljarna (deras kunder)? Om det tror jag att både ni och vi gärna ser ett förtydligande. Några kommentarer till blogginlägget nedan:
”Vi strävar alltid efter att våra kunder ska känna sig trygga och säkra över att deras personuppgifter inte missbrukas. Våra kunders integritet är mycket viktig.”
Booli: I vårt telefonsamtal konstaterade Niclas och jag gemensamt att vi inte hanterar några personuppgifter. Så stycket känns lite överflödigt tycker jag. Jag undrar fortfarande, vilka personuppgifter är det du syftar till som skulle ha koppling till diskussionen?
”Därför är det viktigt för oss att de sidor som använder sig av vår information kan säkerställa att den är rätt och uppdaterad, samt att de inte bryter mot några lagar kring till exempel upphovsrätt då många bilder ägs av frilansfotografer och inte av oss. Jag vill förtydliga att detta inte gäller Booli.”
Booli: I vårt samtal konstaterade båda parter även att felaktig inte information inte varit ett problem på Booli.se men att Svensk Fastighetsförmedling har haft problem med andra tjänster tidigare.
”Den diskussion som vi har fört med Booli handlar enbart om att vi värnar rätten att själva bestämma om hur vårt varumärke ska användas i marknadsföringssyfte.”
Booli: Av all feedback att döma tror jag att köparna och säljarnas poäng är att ni bär ett ansvar att göra det som är bäst för dem. Är inte det den primära frågan i sammanhanget?
”Vi har aldrig sagt att Booli inte får visa mäklarens presentation av bostaden. Vi hoppas snarare att de fortsätter visa objekten på ett sådant sätt att det fortsätter gynna våra kunder.”
Booli: Låter bra, hur tycker ni då att vi ska göra med toppbaren?
——————
Uppdatering: Svensk Fastighetsförmedling har ringt oss igen och velat träffas. Vi återkommer i nästa vecka efter mötet med senaste nytt om deras inställning.
[…] Kl. 19:15 Svensk Fastighetsförmedlings Niclas Strahner publicerar bloggposten “Vad är bäst för köparna och säljarna? Det är frågan, inget annat“ […]