I slutet av förra veckan blev vi kontaktade av Svensk Fastighetsförmedling. Deras budskap var enkelt: Vi på Booli.se gör varumärkesintrång genom att länka till deras bostadsannonser med hjälp av en iframe i vår toppbar. Vi beordrades att ta bort den snarast möjligt, annars skulle de vidta juridiska åtgärder.
Vi satte oss direkt ner och försökte se om vi kunde arbeta fram en lösning som både Svensk Fastighetsförmedling OCH köparna på Booli.se skulle känna sig nöjda med. Ofta går det att hitta en lösning om man försöker. Men det visade sig inte vara så enkelt, inte på så kort tid i alla fall. Efter helgen återkopplade vi till dem och förklarade att vi hade svårt att hitta en bra lösning på egen hand och föreslog därför att vi skulle ses för att se om vi kunde arbeta fram en lösning tillsammans. Det kändes som ett naturligt nästa steg, helt illa tycker de ju inte om att bostadssöktjänster använder toppbarer (är det så man skriver det i plural?):
Svaret vi fick konstaterade att de inte kunde godta vårt förslag (att träffas!). I ett sex meningar långt mail lyckades de få med ”intrång”, ”personligt ansvar”, ”kan dömas till böter”, ”fängelse” och “betydande belopp”. Varför denna upprördhet? Jo, för att vi hjälper våra användare – potentiella köpare av deras kunders bostäder – att navigera till deras objekt (kostnadsfritt) med det som vi tror är bäst för användaren, med en enkel navigation i toppen av sidan.
Vi jobbar hårt för att göra det så enkelt som möjligt för köpare att hitta till Svensk Fastighetsförmedlings (och alla andra mäklares) objekt. Vi tycker att det är viktigt och tror att alla – köpare, säljare och mäklare – tjänar på det. Men det finns tillfällen då det tar stopp även för oss, typ när ett miljardbolag hotar oss med fängelse. Även om vi spontant tycker att deras juridiska argumentation känns barock tar vi den på allvar och kommer att lämna det upp till våra jurister att bedöma relevansen i den. Och det kan ta lite tid.
Därför öppnas Svensk Fastighetsförmedlings objekt nu utan vår toppbar (exempel här, klicka på mäklarens beskrivning).
Kanske borde de tänka mer på sitt agerande när de oroar sig för skada på sitt varumärke. När de nu möter en utsträckt hand med hot och inte ens är villiga att diskutera vad användarna (köparna av deras kunders objekt!) vill ha, så hoppas jag att det gör fler än oss upprörda.
Hur vill ni att den här berättelsen ska utvecklas? Vi kommer att göra vad vi kan, men ditt engagemang kan ha en avgörande effekt. Till och med stora bolag har öron för små röster när de är många. Om du, som vi, tycker att Svensk Fastighetsförmedling har handlat fel, ber jag dig om hjälp. Skriv vad du tycker (maila dem, blogga gärna om det här, facebooka, twittra och retweeta!) Och om du är kund hos Svensk Fastighetsförmedling, kontakta din mäklare och säg att det här inte är okej, att du vill att din bostad visas på bästa möjliga sätt på så många ställen som möjligt!
Till er som driver frågan på Svensk Fastighetsförmedling. Vi vill verkligen tro att det hela handlar om ett missförstånd. Vårt förslag att ses för att se om vi kan komma fram till en bättre lösning tillsammans står kvar. Och, ja, vi kan fortfarande ta med oss kaffebröd om ni bjuder på kaffe.
En sista sak. Hur tror du att det kan komma sig att Svensk Fastighetsförmedling tycker att Hemnets betydligt större toppbar (och sidbar – de gör till och med reklam vid sidan av objekten) är bättre för deras varumärke? Kan det vara så att deras 25%-iga delägande (och styrelseplats) i Hemnet spelar en roll här, och att man rentav kompromissar med vad som är bäst för sina kunder (säljarna)?
Vår sida av korrespondensen nedan (de skickar säkert gärna en kopia av sina mail om ni frågar snällt):
Hej Gunilla!
Jag heter Anders Kyhlstedt (killen från telefonsvararen igår) och jobbar tillsammans med Peo Nilsson på Booli.se.
Som jag förstod det har ni ett önskemål om att vi tar bort toppbaren i Boolis objektsidor, där vi länkar till mäklarnas objektbeskrivningar och bildsidor med hjälp av en iframe. Vi tycker att det är jätteroligt att ni hör av er med feedback och har försökt se om det finns något sätt för oss att gå er till mötes utan att försämra för bostadsköparna.
Det har inte varit en lätt uppgift. Den minst dåliga lösningen vi hittills diskuterat är att istället för att länka till era sidor med hjälp av iframe, öppna upp dem i nya fönster. Jag ska försöka förklara varför vi ändå tycker det är ett alternativ som försämrar för bostadsköparna på Booli.se (vilket ingen av oss vill göra).
Toppbaren är utvecklad för att göra det så enkelt som möjligt för våra användare att hitta all väsentlig informationen om en bostad som är till salu (läge, ekonomi, bilder, etc.). Den hjälper köpare och säljare på Booli.se att snabbare skapa sig en samlad bild av era, och alla andra säljares objekt. Användare har ofta flera objekt uppe samtidigt, att öppna varje ny länk i ett nytt fönster skulle snabbt resultera i ett virrvarr av fönster för användaren. Informationen skulle snabbt bli svåröverskådlig (”tillhör det här kartfönstret den här mäklarbeskrivningen eller den andra beskrivningen?”). Vi tror alltså att det skulle vara en lösning som försvårar snarare än förenklar för dem vi vänder oss till: Bostadsköparna. Vi har även låtit våra jurister titta på ert användaravtal och kan spontant inte se hur det skulle kunna vara ett avtal mellan våra två bolag, men den här diskussionen hoppas vi även ni tycker är en fråga om vad som är bäst för användarna i första hand, och inte en juridisk fråga.
Så, för att sammanfatta: Vi kommer inte att ta bort iframen utan att vara säkra på att vi kan hitta ett alternativ som är minst lika bra för våra användare och har själva inte hittat något sådant alternativ. Men vi är öppna för en diskussion, har du någon annan idé kring hur det skulle kunna göras?
Vill betona att jag är glad över kontakten och hoppas att den kan vara början på en dialog som bostadsköparna och -säljarna kan dra nytta av . Även om vi kanske inte håller med varandra i den här frågan så har vi stor respekt för er erfarenhet av bostadsförmedling och bostadssökprocessen. Jag skulle gärna boka ett möte för att samtala kring hur vi tillsammans kan skapa en bättre marknad för alla. Vem vet, kanske hittar vi en bättre lösning tillsammans än vad vi kan göra var och en på egen kammare? Bjuder ni på kaffe tar vi med fikabröd! Allt gott
/Anders@Booli
———
Svar från Svensk Fastighetsförmedling (det vi refererar till i bloggtexten).
———
Gunilla,det var tråkigt att höra att ni inte godtog förslaget om att tillsammans diskutera fram en lösning som är så bra som möjligt för Boolis användare. Vi kommer att ta bort iframelösningen för de Boolianvändare som är intresserade av Svensk Fastighetsförmedlings objekt snarast möjligt, arbetet är redan påbörjat. Vi räknar med att det ligger uppe på booli.se under morgondagen, kanske till och med redan idag.Jag vill upprepa att vi tror förändringen innebär en sämre upplevelse för Boolianvändare som tittar på era säljares objekt än på objekt från andra mäklare, men genomför den alltså nu ändå eftersom du är tydlig med att ni inte vill ha en dialog kring detta. Ändrar ni er på den punkten så vill vi som sagt gärna träffas för att diskutera fram en bättre lösning.Jag vill även betona att den ändring vi nu gör inte innebär att vi delar er uppfattning om att iframing innebär ett varumärkesintrång.Med vänliga hälsningar,Peo Nilsson
[…] Fritjof Andersson Inga kommentarer än Uppstickaren på fastighetssökmarknaden Booli.se påstår på sin blogg att Svensk Fastighetsförmedling hotat med fängelse om uppstickaren inte slutar visa Svensk […]