Under senaste veckorna har vi labbat en ny del med iOS7 som är Apples nästa generations operativsystem för iPhone/iPad. Det är fascinerande hur en ny designstandard kan göra att en hel generation av produkter plötsligt känns utdaterade.
När Booli.se lanserades 2008 var det web 2.0 som satte standarden och det innebar runda hörn, skuggor och specialeffekter. Jämfört med tidigare generationers design var det ett stort kliv framåt. Vi svalde det med hull och hår.
Problemet var bara att för att kunna leverera en design med alla visuella effekterna tvingades vi (och många med oss) flytta resurser från utveckling av ny funktionalitet till putsning av yta. Det blev snabbt väldigt kostsamt. Inte främst för att vi kastade massa pengar på design men implementeringen av den blev smärtsamt tidskrävande och produktutvecklingen blev lidande.
Till slut bestämde vi oss för att gå vår egen väg och sänka ambitionsnivån. Det fanns helt enkelt för mycket viktigt kvar att bygga för att fastna i en oändlig implemenetation av 1 000 runda hörn. Vi valde att flytta vår fokus från att putsa yta till att utveckla funktionalitet, genomtänkta flöden och prestanda. Det var ett av de bästa besluten vi tagit.
Fokus kräver att man vågar säga nej. Vi kommer aldrig vara snygga för att man ”ska” vara det. Vi håller vår design enkel och avskalad och frigöra resurser till att utveckla tjänster som driver bostadsmarknaden framåt.
Just ja. iOS7, det senaste inom design, handlar mycket om att skala ner design och hålla saker så enkla som möjligt. Kul att få vara inne igen :).
“Good design is as little design as possible.” -Dieter Rams
Ps. Produktutveckling kan förstås också ses som design. När jag pratar design i det här inlägget syftar jag i första hand till skuggor, typsnitt och gradienter.