Visst låter det bra, som Google säger:
”Google’s mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”
Ur ett perspektiv älskar jag den formuleringen, det är ett uppdrag värt namnet. Och om de lyckas, tänk vilken smidig värld det skulle vara att leva i…
Ur ett annat perspektiv tycker jag att formuleringen är obehaglig. Konsekvensen av resonemanget skulle ju vara att all information OM MIG (och dig – du kommer inte undan) ska vara ”universally accesible” – och det vill jag förstås inte. Antagligen är det inte så texten är menad att läsas, de säger ju även ”don’t be evil”, men frågan är ändå relevant – Vem bestämmer var gränsen ska dras, hur mycket information som ska göras tillgänglig (och på vems bekostnad)?
Booli grundades (delvis) ur en frustration att det saknas transparens i bostadsmarknaden. Vi tror att transparens i grunden är en bra sak och så länge vi finns kvar kommer bostadsmarknaden kontinuerligt att bli mer transparent. Det lovar vi, nästa release kommer vi t.ex att… Hoppsan, där höll jag på att försäga mig ;-). Men, för oss är det också viktigt att driva processen mot transparens på ett ansvarsfullt sätt, att tänka igenom konsekvenserna innan vi handlar. Vi vill både skydda individen OCH skapa en bättre fungerande marknad.
Vi är övertygade om att bostadsmarknaden kommer att se helt annorlunda ut om fem år. Den har, så att säga, utvecklingspotential. Exakt hur den kommer att se ut vet vi inte men vi hoppas och tror att kommer vara med och forma den, och att vi kan göra det tillsammans med alla er som använder sajten.
Så. Över till er. Hur skulle du vilja se marknaden utvecklas? Hur tycker du vi ska tänka om transparens på bästa sätt? Dina tankar och idéer är viktiga, för du vet vad man säger: ”the best way to predict the future is to invent it”…
–> feedback@booli.se <–